• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65610
+
-

توسعه ورزش سنگ‌نوردی در آذربایجان‌شرقی

دبیر هیات کوهنوردی استان: دیواره سنگ‌نوردی سالن تازه‌تاسیس کوثر تبریز به‌روزترین و مجهزترین دیواره در منطقه شمال غرب کشور است

ورزش
توسعه ورزش سنگ‌نوردی در آذربایجان‌شرقی

افتتاح سالن اختصاصی سنگ‌نوردی داخل سالن کوثر تبریز، بعد از سال‌ها انتظار، بارقه امید را برای رشد و توسعه این رشته ورزشی مفرح و سالم روشن کرده است. 

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی، به رغم برخورداری از استعدادهای درخشان ورزش سنگ‌نوردی داخل سالن، به دلیل امکانات در حد صفر این رشته در آن، در دهه‌های گذشته نتوانسته است در میادین داخلی و خارجی این ورزش بدرخشد و پرچم سه‌رنگ ایران اسلامی را به اهتزاز درآورد. اما اکنون، با افتتاح سالن اختصاصی سنگ‌نوردی کوثر تبریز، امیدها برای کشف و پرورش استعدادهای درخشان سنگ‌نوردی تبریز و دیگر شهرهای استان از طریق انجام تمرینات و آموزش‌های مرتب و نیز برگزاری مسابقات برنامه‌‌ریزی شده و منسجم استانی افزایش یافته است.


هزینه ۷ میلیارد ریالی برای افتتاح سالن کوثر

دبیر هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی آذربایجان شرقی در این باره اظهار کرد: سالن سنگ‌نوردی کوثر با صرف حدود 7 میلیارد ریال اعتبار و انتقال دیواره سنگ‌نوردی سالن گنجویان به این محل و نوسازی و به‌روزرسانی آن اردیبهشت‌ماه امسال افتتاح شد.

«مجید رحمان‌بیگی» افزود: دیواره سنگ‌نوردی کوثر تبریز در حال حاضر به‌روزترین و مجهزترین دیواره در منطقه شمال غرب کشور است که نصف هزینه ساخت و بهره‌برداری آن توسط فدراسیون کوهنوردی و صعودهای همگانی و بقیه نیز از سوی استان تامین شده است. پیش‌بینی می‌کنیم که حدود 20 تا 30 نفر از سنگ‌نوردان آذربایجان شرقی در قالب تیم استانی در ششمین دوره مسابقات سراسری سنگ‌نوردی کشور در تبریز شرکت کنند.

رحمان‌بیگی گفت: با توجه به افتتاح دیواره سنگنوردی کوثر در تبریز، سنگ‌نوردی آذربایجان شرقی پس از این شاهد پیشرفت‌های روزافزونی باشد. دیواره سنگ‌نوردی کوثر که از سوی اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی به مدت یک سال برای اداره در اختیار هیأت کوهنوردی و صعودهای همگانی قرار گرفته است، از این پس مامنی برای رشد و شکوفایی سنگ‌نوردان استان خواهد بود.


قهرمانی سنگ‌نوردان؛ نیازمند تجهیزات کامل و به‌روز 

سنگ‌نورد تبریزی مطرح در آسیا نیز از سنگ‌نوردی به عنوان ورزشی نیازمند تمرینات سخت و طاقت‌فرسا یاد کرد و گفت: من این ورزش را در 8 سالگی شروع کردم و به تدریج توانستم پله‌های ترقی را طی کنم.

«مهدی نمروری» درباره سیر زندگی ورزشی و افتخارات خود بیان کرد: سال ۱۳۷۶ در اولین مسابقه‌ام شرکت کردم و سال ۱۳۸۲ نخستین مقام کشوری خود را کسب کردم؛ در رده نوجوانان سوم شدم. از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ عضو تیم ‌ملی بودم. تا سال ۱۳۸۸ بهترین مقام ایران را در سنگ‌نوردی آسیا داشتم که رتبه ششم این قاره بود. البته آن زمان تعداد سنگ‌نوردان داخل سالن در آذربایجان شرقی کم و وضعیت آن در کشور نیز دشوار بود و بچه‌ها به راحتی نمی‌توانستند مقام آسیایی کسب کنند.

وی گفت: ورزشکاران خوبی در رشته سنگ‌نوردی در آذربایجان شرقی داریم، ولی امکانات خیلی کم است. هر چند دیواره خوبی داریم، اما گیره‌ها در حد مسابقات استانی است و با آن نمی‌توان انتظار کسب قهرمانی کشور و آسیایی را داشت. مانند سایر حوزه‌ها، در رشته سنگ‌نوردی نیز همه امکانات و تجهیزات در تهران متمرکز شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید